Jump to content

Bilgilendirme Günlüğü

  • makale
    6
  • yorum
    3
  • okunma
    2.754

Adım adım araba kullanma rehberi

ARACA BİNİŞ

Araca binerken, önden değil, lastik havaları kontrol edilerek, arka taraftan binilir.

KOLTUK AYARI

a)Sürücü koltuğunun İleri-geri ayarı,sol ayak debriyaj pedalına rahat basabilecek ve kaldırılabilecek şekilde yapılır.

b)Sürücü koltuğunun yaslanma yeri ayarı,sağ el bilek ile avuç içi arası, direksiyon simidinin saat 12 noktasına gelecek şekilde yapılır.

AYNA AYARI

a)İç dikiz aynası ayarı, arka cam ortalanacak şekilde yapılır.

b)Sol dış ayna ayarı, arka kapı kolu, aynanın iç alt köşesinde görünecek şekilde yapılır.

c)Sağ dış ayna ayarı, arka kapı kolu aynanın iç alt köşesinde görünecek şekilde yapılır.

ARACI ÇALIŞTIRMA

a)Kontak anahtarı, saat yönüne (sağa) doğru yarım çevrilerek (Bir kademe)anahtar ateşleme konumuna getirilir.

b)Debriyaj pedalına tam, fren pedalına hafifçe basılır.

c)Vites kolu boş konumuna getirilir. d)Enjeksiyon uyarı lambasına bakılır ve sönmesi beklenir.

d)Kontak anahtarını bir kademe daha çevirip, anahtarın marş konumuna gelmesi sağlanır, Yani tam çevrilir, motor çalışana kadar kontak anahtarı çevrili pozisyonda bekletilir. (BİR SANİYE KADAR) f)MOTORUN ÇALIŞTIĞINI ANLAMAK İÇİN GÖSTERGE TABLOSUNDAKİ ŞARJ İKAZ LAMBASI ’ na bakılır, buda şu demektir, lamba sönene kadar kontak anahtarı yavaşça çevrilir ve çevrili tutulur, lamba söndüğü an, kontak anahtarı hızlıca serbest bırakılır.

ARACI HAREKETE GEÇİRME(KALKIŞ)

a)Araç vitese takılır

b)Debriyaj pedalı, hafifçe kavrama seviyesine (motor sesi dinlenir,motorun zorlandığı,eski model araçlarda direksiyon simidinin titremesinin hissedildiği nokta) kadar kaldırılır. (Bu da aşağı yukarı,yarım debriyaj seviyesidir)

c)Motor sesi dinlenerek, kulağın duyabileceği kadar, sağ ayak ile hafif hafif gaz pedalına basarken, sol ayak yani debriyaj pedalı aynı miktar kadar kaldırılır (özetle,sağ ayak gaza basarken, sol ayak,aracın hareketi hissedilinceye kadar kaldırılır. (Ayaklar tıpkı terazi kefesi gibi dengeli hareket etmelidir.

d)Aracın tekerlekleri yarım tur atana kadar pedallar aynı seviyelerde sabit tutulur,Yine tekerleklerin dönüşünü tamamlaması hissedilince, debriyaj pedalı tamamen bırakılıp,sol ayak döşemenin üzerine, debriyaj pedalının yanına konulur.

VİTES DEĞİŞTİRME ( BÜYÜTME ) ( 1'DEN 2' YE,2'DEN 3'E,.....)

a)Öncelikle unutulmamalıdır ki, araç 1.viteste (kalkış vitesi ile) hareket etmeye başladıktan sonra, kulak,devamlı motor sesini dinler ve algılar durumda olmalı, gözler, yolu ve aracın gidişini izlerken, diğer yandan da, hız ve devir gösterge değerleri göz ucuyla takip edilir.

b)Şimdi,1.viteste aracı harekete geçirdiğimizi düşünürsek, aracın hızı artınca, Motor sesi biraz daha fazlalaşır, yani artar ve vitesi büyütmek(arttırmak), gerekir, bunun içinde şu şekilde hareket edilir, Önce sol ayakla debriyaj pedalına basılır, bununla beraber, sağ ayak gaz pedalından kaldırılır, Vites değiştirme işlemi bittikten sonra, debriyaj pedalı, yavaş yavaş, tamamen kaldırılır, yolun ve trafiğin durumuna uygun gaz pedalına basmaya başlanır.

RAMPADA VİTES DEĞİŞTİRME ( BÜYÜTME )( 1'DEN 2' YE,2'DEN 3'E,.....)

El ve ayak hareketleri üstte yazılanlarla aynıdır. Tek farklılık, artık motorun zorlanmaya başladığı, vitesin değiştirilmesi gereken motor devir aralıklarıdır. Düz yolda 2500 devir ile 3000 devir aralığında vites büyütülürken, rampada seyir halinde 3500 devir ile 4000 devir aralığında vites büyütülmelidir. Çünkü, debriyaja basıldığında düz yolda belli süre ve mesafe aynı kalabilen araç hızı rampada debriyaja basıldığı an düşmeye başlar. Düz yol ile rampa arasındaki fark; vites değiştirme anında aracın öne doğru ilerlemeye devam etmesiyle yolun ortasında kalakalması arasındaki farktır.

VİTES DEĞİŞTİRME(KÜÇÜLTME) (4'DEN 3'E,3'DEN 'YE....)

Yolun ve trafiğin durumuna göre, vites küçültürken (düşürürken), büyütmeden farklı olarak,önce sağ ayak gazı keser, aracın motor sesinin azalması, araçta hız varsa, düşmesi beklenir ve vites küçültülür. (Gerektiğinde fren yaparak aracın uygun hıza düşmesi, motor sesinin azalması çabuklaştırılabilir) motor sesi az, aracın hızı düşük ise debriyaja basıp öyle vites küçültülür, Vites küçültme işlemi bittikten sonra,debriyaj pedalı, büyütmedekine nazaran daha yavaş bırakılır.

RAMPA KALKIŞI (KAVRAMA KALKIŞI)

a)Öncelikle 1.vitese (kalkış vitesi ) takılır.

b)Sol ayak debriyaj pedalına basılı, sağ ayak fren pedalına basılı pozisyondayken, sol ayak yavaş yavaş kavrama noktasına kadar kaldırılır.

c)Debriyaj pedalının kavrama noktasına geldiği, motor sesinİn değişmesi ve titremesinden (VİBRASYON) anlaşılır. d)Debriyaj pedalı kavrama noktasındaysa araçta geriye doğru kayma hareketi olmaz.

d)Sol ayak kavrama noktasında hareketsiz bekletilir. Ta ki sağ ayağı fren pedalı üzerinden kaldırıp gaz pedalı üzerine intikal (öteleme,varma) ettirip, motordaki vibrasyon gaz sesine ( vınlama ) bırakana kadar.

e)Araçta geriye doğru kayma hareketi olup olmadığı, fren pedalı üzerinden ayağı hafif kaldırarak kontrol ( test ) edilebilir.( Araçta geriye doğru kayma hareketi var ise tekrar frene basılır.)

Eğer araç geriye doğru hareket etmiyorsa;

a)Debriyaj pedalı kavrama noktasındayken, sağ ayak freni bırakır ve hızlıca gaz pedalının üzerine götürülür.

b)Tatlı tatlı, kulağın duyacağı kadar gaza basılır ve bu durumda aracın ileri doğru hareket etmesi beklenmez.

c)Sağ ayakla gaza basarken, aynı anda ve aynı oranda debriyaj bırakılır. O anda araç ileri doğru hareket etmeye başlar.

d)Ayaklar tıpkı terazi kefesinde olduğu gibi dengeli hareket etmelidir, e)Aracın lastikleri yarım tur atana kadar ayaklar aynı seviyede sabit tutulur, aracın ileri doğru hareketi iyice hissedilince, debriyaj pedalı yavaşça bırakılıp, sol ayak döşemenin üzerine (debriyaj pedalının hemen yanına) konulur.

DURUŞ İÇİN

a)Öncelikle iç ayna göz ucuyla kontrol edilir.

b)Sağa sinyal verilir.(duruş sinyali)

c)Duruş için önce gaz kesilir.sonra durmaya karar verilen noktaya bir miktar frene basarak yaklaşılır.

e)Durulacak noktaya iyice yaklaşılınca, sol ayakla debriyaj pedalına basılır.

ÖZETLE;

 KALKIŞ İÇİN ;

a)Koltuk ayarlanır

b)Aynalar ayarlanır

c)Emniyet kemeri takılır

d)Debriyaja basılır

e)Frene basılır

f)Vites boşa alınır

g)Motor çalıştırılır

h)Vites kolu 1 e getirilir

ı)Sol sinyal yakılır(kalkış sinyali)

j)El freni bırakılır

k)Sol ayna ve iç ayna kontrol edilerek kalkış yapılır

 DURUŞ İÇİN ;

a)Viteş,kolu boş konumuna alınır

b)Motor durdurulur

c)Vites kolu 1'e takılır

d)El freni çekilir

e)Önce debriyaj pedalı sonra fren pedalı bırakılır

f)Araçtan inerken kapı sağ elle, arkadan gelen araç trafiği kontrol ederek açılır.

GERİ GERİ ARACI HAREKETE GEÇİRME, DOĞRU OTURUŞ POZİSYONU ve BAKIŞ

a)Araç geri vitese takılır

b)Sol el direksiyon simidinin 12 noktasına konur.

c)Sağ elle sağ ön koltuk arkası tutulur, sağa doğru hafifçe yarım oturulur.

d)Sağ omuz üstünden, aracın arka camından geriye doğru uzak bir noktaya bakıIır. (25 metre)

e)Sol ayak yani debriyaj pedalı kavrama noktasına kadar kaldırılır

f)fren pedalı bırakılarak aracın hareket etmesi sağlanır

GERİ GERİ GİDERKEN MANEVRA (L DÖNÜŞ, 90 DERECELİK DÖNÜŞ)

 Ana yoldan tali yola geri manevra yapabilmek için bilinmesi gereken çok basit bir kural vardır, O da

araç direksiyonu hangi yöne doğru çevrilirse, aracın arkası o yöne doğru gider.

 Şimdi Bu kuralla yola çıkalım;

a)Arka camdan yoldaki gelişmeler izlenerek araç geriye doğru hareket ettirilir

b)Aracın dönüş yapılacak yola yaklaştığı tahmin edilince, arka sağ kapı camına doğru bakılır. Arka

tampon size en yakın olan kaldırım köşesine geldiği an direksiyon simidi sağa doğru bir tam tur çevirilir.

(360 derece)ve araç düzelene kadar direksiyon simidi sabit tutulur.

c)Aracın arkası düzeldiğini an (dönüş yapılan yolun kaldırım taşlarına paralel olduğu an) sağa çevrilen

tur geri (sola) toplanır. (direksiyon simidini toplama işleminde kesinlikle geriye doğru uzun

mesafe,uzaklara bakılır.) (uzağa bak,tekrar uzağa bak,bir daha uzağa bak)

d)Araç, debriyaj ve frene aynı anda basılarak durdurulur.

e)Araç tam durmadan kesinlikle öne dönülmez, bakılamaz.

‘’ Öğrenemeyen sürücü adayı yoktur, öğretemeyen eğitici vardır ’’



0 Yorum


Önerilen Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış

Misafir
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Bir yorum ekle...

×   Yapıştırdığınız içerik biçimlendirme içeriyor.   Biçimlendirmeyi Temizle

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Editör içeriğini temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×

Önemli Bilgilendirme

Bu siteyi kullanarak, Kullanım Şartlarını kabul edersiniz.